αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 26
(Άνοιξη 2015)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Γεωργία Βάββα

 

H Γεωργία Βάββα είναι απόφοιτη του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και του Εθνικού Ωδείου (κλασική κιθάρα και ανώτερα θεωρητικά). Πραγματοποίησε το μεταπτυχιακό της στην Κοινωνική Ανθρωπολογία και Εθνομουσικολογία στο Queen’s University Belfast, από όπου της απονεμήθηκε ο τίτλος «ΜΑ in Social Anthropology with Distinction». Στο πλαίσιο της πτυχιακής της εργασίας πραγματοποίησε επιτόπια έρευνα σε φεστιβάλ κλασικής κιθάρας στη Σλοβενία, την Ιρλανδία και την Ελλάδα. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής». Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στον χώρο της αστικής εθνομουσικολογίας και συγκεκριμένα στη σχέση μουσικής, κρίσης και παγκοσμιοποίησης. Έχει εργαστεί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στο ΙΕΚ Κηφισιάς, στα Τμήματα Ηχοληψίας και Μουσικής Τεχνολογίας.

 

  

Παύλος Κάβουρας

 

Ο Παύλος Κάβουρας είναι Καθηγητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με γνωστικό αντικείμενο την πολιτισμική ανθρωπολογία και την εθνομουσικολογία. Είναι Διευθυντής του Τομέα Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας και του ομώνυμου Εργαστηρίου. Είναι, επίσης, Διευθυντής και συνιδρυτής του Διατμηματικού Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής». Κατέχει δίπλωμα Ναυπηγού Μηχανολόγου από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μεταπτυχιακό στην Εφαρμοσμένη Αστική Ανθρωπολογία από το City University of New York και διδακτορικό στην Πολιτισμική Ανθρωπολογία από το The New School for Social Research of New York (1990). Όλο του το έργο περιστρέφεται γύρω από την έννοια της διαλογικότητας. Επιδιώκει και καλλιεργεί τον διάλογο ανάμεσα σε διαφορετικές επιστήμες, ειδικότερα στον χώρο της ανθρωπολογίας, ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς, και της εθνομουσικολογίας, ανάμεσα σε διαφορετικά είδη μουσικής. Επιπλέον, χρησιμοποιεί την έννοια του διαλόγου για να περάσει από τη σφαίρα του πολιτισμού στη σφαίρα της μεθοδολογίας, με σκοπό την εφαρμογή ιδιαίτερων αρχών, αντιλήψεων και πρακτικών ζωής, διαφορών κοινωνιών και πολιτισμών σε μια προοπτική οικουμενικής έκφρασης του πολιτισμικού διαλόγου. Έχει διεξαγάγει επιτόπια εθνογραφική έρευνα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας (Κάρπαθος, Θράκη, Λέσβος και Ανατολική Μακεδονία), στις Η.Π.Α. (Νέα Υόρκη – ελληνική παροικία) και στη Νοτιοδυτική Ινδία. Έχει συμμετάσχει ως υπεύθυνος έργου σε μια σειρά από ερευνητικά προγράμματα: «Performigrations: People are the Territory» (2014-2016, Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Εκτελεστικός Οργανισμός Εκπαίδευσης, Οπτικοακουστικών Μέσων και Πολιτισμού), «Βίντεο-ιστορίες ζωής μεταναστών» (2012-2013, Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης), «Μουσική και μειονότητες: Μία εθνομουσικολογική προσέγγιση της ινδικής μειονότητας στην Ελλάδα» (Υπουργείο Παιδείας – Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση – «Ηράκλειτος II 2010»), «Συνεργασία πολιτιστικών και ακαδημαϊκών φορέων για το δίκτυο μορφωτικής πρωτοβουλίας και άλλες διαδικτυακές υπηρεσίες» (2006-2010, e-paideia.net – Ίδρυμα Λαμπράκη), «CEMMENTI Canada Exchanges with the Mediterranean: Migration Experiences and their Impact on Nationalism, Trans-Nationalism and Identity» (2006-2008, Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Ευρωκαναδική Συνεργασία στον Τομέα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και της Επαγγελματικής Κατάρτισης). Οι δημοσιευμένες εργασίες του περιλαμβάνουν εθνογραφικά και θεωρητικά κείμενα, στα ελληνικά και στα αγγλικά, σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους, ενώ ο ίδιος είναι διευθυντής της σειράς «Εθνομουσικολογικά – Ανθρωπολογικά» (Εκδόσεις Νήσος).

 

  

Αλεξία Καλλέργη-Πανοπούλου

 

Η Αλεξία Καλλέργη-Πανοπούλου είναι απόφοιτη του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής της Σχολής Μουσικής Τεχνολογίας του ΤΕΙ Ηπείρου. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής». Είναι καθηγήτρια μουσικού οργάνου (σαντούρι) στο Μουσικό Σχολείο του Ιλίου. Έχει διατελέσει βοηθός επεξεργασίας και εγκατάστασης εκθεσιακών εφαρμογών της μόνιμης έκθεσης ενθυμημάτων της πενηντάχρονης πορείας (1962-2012) του Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας με τίτλο «Τα δώρα του φεστιβάλ».

 

  

Κατερίνα Λεβίδου

 

Η Κατερίνα Λεβίδου σπούδασε μουσικολογία, πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στην Ελλάδα (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Εθνικό Ωδείο). Στη συνέχεια έλαβε τίτλο Master of Music (MMus) από το Kings College London με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση και διδακτορικό τίτλο (DPhil) από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (λαμβάνοντας υποτροφία του Ismene Fitch Foundation καθώς και το βραβείο Vice-Chancellors Fund Award). Μεταξύ 2007-2011 ήταν ερευνήτρια (Junior Research Fellow) στο κολέγιο Christ Church του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 ήταν υπότροφος ερευνήτρια της ελβετικής κυβέρνησης στο Πανεπιστήμιο της Λωζάννης, όπου το 2012-2013 υπήρξε External Scientific Collaborator (με την υποστήριξη χορηγίας του Igor Stravinsky Foundation). Εργάζεται ως μεταδιδακτορική ερευνήτρια για το ερευνητικό πρόγραμμα «Η έντεχνη δυτική μουσική στην περίοδο της κρίσης: Μια διεπιστημονική μελέτη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης» (Αριστεία II), στο πλαίσιο του οποίου μελετά φεστιβάλ έντεχνης δυτικής μουσικής στην σύγχρονη Ελλάδα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνουν πτυχές της ρωσικής και ελληνικής μουσικής, ζητήματα μοντερνισμού, εθνικισμού, μετανάστευσης, πολιτικής, πνευματικότητας, ταυτότητας, αισθητικής και φεστιβάλ. Έχει δημοσιεύσει μελέτες για τον στραβινσκικό νεοκλασικισμό και τον Ευρασιανισμό, τους 36 ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, για την πρόσληψη της ελληνικής αρχαιότητας στη μουσική από τον 19ο αιώνα, ενώ έχει γράψει και λήμματα για το Grove Music Online. Από το 2008 είναι μία εκ των κεντρικών συντονιστών του Study Group for Russian and Eastern European Music του British Association for Slavonic and East European Studies, στο πλαίσιο του οποίου έχει διοργανώσει πολυάριθμα διεθνή συνέδρια.

 

  

Διονύσης Μαλλούχος

 

Τα τελευταία τριάντα χρόνια ο Διονύσης Μαλλούχος δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς, ως πιανίστας, τηλεοπτικός και ραδιοφωνικός παραγωγός, μουσικός παιδαγωγός και περί μουσικής δημοσιογράφος. Είναι απόφοιτος του Ωδείου Αθηνών (τάξη Γιώργου Αρβανιτάκη). Με υποτροφία των Ιδρυμάτων «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» και «Μπάκαλα» ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Μουσική Ακαδημία Ferenc Liszt στη Βουδαπέστη με τους Márta και István Gulyás. Έδωσε ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών σε όλη την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως σολίστ έχει εμφανιστεί – μεταξύ άλλων – με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Καμεράτα, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και την Ορχήστρα Δωματίου Franz Liszt. Έχει δισκογραφήσει για τις εταιρείες EMI, Sony, Subways Music, Irida Classical και UTOPIA – Μικρή Άρκτος. Από το 2003 είναι ραδιοφωνικός παραγωγός και παρουσιαστής της καθημερινής εκπομπής του Τρίτου Προγράμματος «Όλα τα πρωινά του Τρίτου». Διδάσκει μουσική στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και πιάνο στο Αττικό Ωδείο στην Αθήνα. Από το 2009 είναι διευθυντής του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας.

 

  

Γιώργος Μανουσέλης

 

Ο Γιώργος Μανουσέλης είναι απόφοιτος του Τμήματος Κοινωνικών Επιστημών της Σχολής Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης και μεταπτυχιακός φοιτητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής». Είναι επαγγελματίας λαϊκός μουσικός. Έχει εργαστεί ως διοικητικός συνεργάτης στο έργο ανασκαφής της Αρχαίας Μεσσήνης υπό τη χορηγία του Υπουργείου Πολιτισμού και του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».

 

  

Rachel Beckles Willson

 

Η Rachel Beckles Willson είναι συγγραφέας, μουσικός και μουσικολόγος, Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου και Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών Ανθρωπιστικών Σπουδών και Τεχνών. Επίσης, έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ. Σπούδασε πιάνο στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου και στην Ακαδημία Λιστ στη Βουδαπέστη, ενώ έλαβε το διδακτορικό της από το King College του Λονδίνου. Μεταξύ 2008 και 2010 βρέθηκε στο Πανεπιστήμιο Humboldt του Βερολίνου με την υποστήριξη της υποτροφίας του Ιδρύματος Alexander von Humboldt. Η πανεπιστημιακή διδασκαλία της καλύπτει ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων, όπως μουσική και οριενταλισμός, μουσική και κομμουνισμός, και διαπολιτισμική επιτέλεση. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις της εστιάζουν στις σχέσεις μεταξύ ιστορίας, πολιτικής και επιτέλεσης. Τα δύο πιο πρόσφατα βιβλία της αναφέρονται στους τρόπους με τους οποίους οι πολιτικές της ιστοριογραφίας επηρεάζουν τις μουσικές πρακτικές, όπως τη σύνθεση, την επιτέλεση και την κατανάλωση. Στην τρέχουσα έρευνά της, η Beckles Willson ασχολείται με ζητήματα ακρόασης και μνήμης, μελετώντας ένα παραδοσιακό όργανο: το ούτι. Παράλληλα με την επιστημονική της δράση, είναι ενεργή μουσικός παίζοντας πιάνο, σαξόφωνο και ούτι.

 

  

Νίκος Πουλάκης

 

Ο Νίκος Πουλάκης σπούδασε μουσική εκτέλεση, ανώτερα θεωρητικά, σύνθεση και μουσικολογία. Είναι διδάκτορας εθνομουσικολογίας και πολιτισμικής ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η διατριβή του έχει θέμα τη μουσική στον ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του ’60. Έχει εργαστεί ως καθηγητής μουσικής στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση και ως μουσικός επιμελητής σε μεγάλους μουσικούς εκδοτικούς οίκους και πολιτιστικούς / εκπαιδευτικούς φορείς. Διδάσκει μαθήματα για τον εθνογραφικό κινηματογράφο και το ντοκιμαντέρ, καθώς και για τη μουσική-κινηματογραφική θεωρία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει διδάξει εθνομουσικολογία, μουσική πληροφορική και πολυμέσα, εθνογραφικό φιλμ και κινηματογραφική μουσική στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (Άρτα) και έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 20 ερευνητικά προγράμματα. Έχει δημοσιεύσει άρθρα και κεφάλαια σε βιβλία, συλλογικούς τόμους και περιοδικά που αναφέρονται στη μουσική, τον κινηματογράφο, την (εθνο)μουσικολογία, την ανθρωπολογία, τα Μ.Μ.Ε. και την εκπαίδευση. Έχει λάβει υποτροφία από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και από τα ιδρύματα «Προποντίς» και «Sasakawa». Συνθέσεις του έχουν εκτελεστεί με επιτυχία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του ελληνικού μουσικολογικού περιοδικού Πολυφωνία, καθώς και του International Music and Media Research Group. Πρόσφατα εκλέχτηκε μέλος του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) του Εργαστηρίου Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου εργάζεται ως μεταδιδακτορικός ερευνητής.

 

  

Jim Samson

 

Ο Jim Samson είναι Ομότιμος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου. Έχει επίσης διδάξει στα Πανεπιστήμια του Έξετερ και του Μπρίστολ. Έχει συγγράψει μονογραφίες και κείμενα (σε συλλογικούς τόμους και επιστημονικά περιοδικά) για τη μουσική του Σοπέν και για ζητήματα ανάλυσης και αισθητικής στη μουσική του 19ου και του 20ού αιώνα. Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί στα γερμανικά, τα πολωνικά, τα ισπανικά, τα κορεατικά και τα ιαπωνικά. Είναι ένας από τους τρεις επιμελητές της σειράς The Complete Chopin: A New Critical Edition των εκδόσεων Peters. Το 1989 τιμήθηκε από το πολωνικό Υπουργείο Πολιτισμού για την προσφορά του στην έρευνα για τον Σοπέν, ενώ το 2000 εξελέγη μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας. Το βιβλίο του Chopin: The Four Ballades (Cambridge University Press) ανακηρύχθηκε «Έκδοση της Χρονιάς 2009» στα Διεθνή Βραβεία Πιάνου. Επίσης, το 2009 επιμελήθηκε μαζί με τον J. P. E. Harper-Scott το βιβλίο An Introduction to Music Studies, ενώ το 2013 έγραψε το βιβλίο Music in the Balkans. Τώρα ετοιμάζει έναν συλλογικό τόμο σχετικά με τη μουσική στην Κύπρο, μία μονογραφία για τη μουσική της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας και ένα μυθιστόρημα που διαδραματίζεται την εποχή της Ελληνικής Επανάστασης.

 

  

Εύα Φουρλάνου

 

Η Εύα Φουρλάνου γεννήθηκε το 1987 στη Ρόδο της Δωδεκανήσου. Διετέλεσε μέλος τοπικών χορωδιών από την ηλικία των τεσσάρων ετών και μέλος της Νεανικής και Μεικτής Φιλαρμονικής του Δήμου Ιαλυσού από την ηλικία των έξι, παίζοντας φλάουτο και στη συνέχεια άλτο σαξόφωνο. Επιπλέον, έχει βραβευθεί σε πανδωδεκανησιακούς διαγωνισμούς πιάνου τα έτη 1998 και 1999. Το 2011 αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής». Παράλληλα, προετοιμάζεται για την απόκτηση διπλώματος πιάνου στο Ελληνικό Ωδείο υπό τη διδασκαλία του Γιώργου Αραβίδη.

 

  

Αναστάσιος Χαψούλας

 

Ο Αναστάσιος Χαψούλας είναι Επίκουρος Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ Εθνομουσικολογίας – Συστηματικών Μουσικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Georg-August του Göttingen (Γερμανία) με σπουδές Μουσικών Επιστημών και Φιλοσοφίας στις αντίστοιχες σχολές του ιδίου Πανεπιστημίου. Η διδακτορική του διατριβή με τίτλο Informationen über das traditionelle griechische Musikleben in Reiseberichten des 18. und 19. Jahrhunderts έχει δημοσιευτεί από τον οίκο Orbis Musicarum (Edition Re) το 1997. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα μεθοδολογίας, στην ιστορία της ελληνικής μουσικής παράδοσης, καθώς και στις κοσμικές μουσικές παραδόσεις του Μεσαίωνα. Διδάσκει τα προπτυχιακά μαθήματα «Ιστορικές-εθνομουσικολογικές προσεγγίσεις της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής», «Εισαγωγή στην αραβο-περσική μουσική», «Εισαγωγή στην ινδική μουσική», σεμινάρια που αφορούν ειδικά θέματα της εθνομουσικολογίας, όπως «Μουσική καταγραφή και ανάλυση στην εθνομουσικολογία», καθώς και το μάθημα «Μουσική και πολιτισμοί» στο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία: Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές προσεγγίσεις της μουσικής» των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

 

 
© 2002-2021 Περιοδικό Πολυφωνία