βιογραφικά
Βασίλης
Καλλής
Διδάκτωρ
μουσικολογίας (θεωρία και ανάλυση) του
University of Nottingham (2003). Μάστερ
στη μουσική θεωρία από το Queens College του Πανεπιστημίου της
Πόλης της Νέας Υόρκης (1996). Δίδαξε
θεωρητικά στο Πανεπιστήμιο του Nottingham, στο
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, και στο Cyprus College. Από το 2007 διδάσκει στο
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, όπου είναι
Αναπληρωτής Καθηγητής και Πρόεδρος
του Τμήματος Μουσικής και Χορού. Οι
δημοσιεύσεις του περιλαμβάνουν άρθρα
στα περιοδικά Music Theory Online (ΗΠΑ), Rivista di analisi e teoria musicale (Ιταλία), Μουσικολογία
και Μουσικός Λόγος. Έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις σε διάφορα συνέδρια, μεταξύ άλλων στα West Coast Conference of Music
Theory and Analysis, Seventeenth Annual Conference of the Italian
Musicological Society, Joint Annual Conference of the Society for
Musicology in Ireland and the Royal Musical Association (2009) και VII European Music Analysis
Conference. Δραστηριοποιείται
επίσης και ως κιθαριστής.
Μαγδαληνή
Καλοπανά
Η
Μαγδαληνή Καλοπανά (Αθήνα, 1976) είναι
διδάκτωρ μουσικολογίας του
Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Μουσικών
Σπουδών). Η διδακτορική της διατριβή,
με τίτλο Δημήτρης
Δραγατάκης: Κατάλογος Έργων,
ολοκληρώθηκε έπειτα από δεκαετή
έρευνα, με υποτροφία του Ιδρύματος
Κρατικών Υποτροφιών. Ως μουσικολόγος
έχει συνεργαστεί με το Μέγαρο
Μουσικής Αθηνών, το Τρίτο Πρόγραμμα
της Ελληνικής Ραδιοφωνίας
Τηλεόρασης, την Ένωση Ελλήνων
Μουσουργών, το Σύλλογο Φίλων Δημήτρη
Δραγατάκη και άλλους φορείς σε
εκδόσεις, μουσικές παραγωγές και
συναυλίες. Την περίοδο 2001-2003
διετέλεσε σύμβουλος πολιτιστικών
θεμάτων της Γενικής Γραμματείας
Ολυμπιακών Αγώνων 2004 και συμμετείχε
στην Οργανωτική Επιτροπή της 11ης Biennale Νέων
Δημιουργών Ευρώπης και Μεσογείου (6-15
Ιουνίου 2003). Κείμενά της έχουν
παρουσιαστεί σε διεθνή
μουσικολογικά συνέδρια στην Ελλάδα
και στο εξωτερικό και έχουν εκδοθεί
σε τόμους πρακτικών και
μουσικολογικά περιοδικά. Είναι μέλος
της Επιστημονικής και της
Συντακτικής Επιτροπής της Πολυφωνίας.
Νίκος
Τζιούμαρης
Γεννήθηκε το 1984. Είναι κάτοχος
του μεταπτυχιακού διπλώματος «Μουσική
κουλτούρα και επικοινωνία.
Ανθρωπολογικές και επικοινωνιακές
προσεγγίσεις της μουσικής» του
Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι
απόφοιτος του τμήματος Λαϊκής και
Παραδοσιακής Μουσικής της Σχολής
Μουσικής Τεχνολογίας του ΤΕΙ Ηπείρου,
με μουσική ειδίκευση στο λαούτο.
Επίσης είναι κάτοχος πτυχίου
κλασικής κιθάρας. Εργάστηκε ως
Επιμελητής Μουσικού Αρχείου στην ΕΡΤ
Α.Ε. μέχρι το 2010. Τα ερευνητικά του
ενδιαφέροντα αφορούν ζητήματα
αισθητικής και ιδεολογίας της τέχνης.
Μάρκος
Τσέτσος
Μάρκος
Τσέτσος (γεν. 1968). Αναπληρωτής
Καθηγητής Αισθητικής της Μουσικής
στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του
Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέλος της
γραμματείας σύνταξης του περιοδικού Μουσικολογία και επιστημονικός
συνεργάτης του φιλοσοφικού
περιοδικού Αξιολογικά.
Υπήρξε συνεργάτης της
εγκυκλοπαίδειας Die Musik in Geschichte
und Gegenwart (επιμ.
L. Finscher), όπου
υπογράφει, μεταξύ άλλων, το λήμμα για
τον Ν. Σκαλκώτα. Είναι συγγραφέας των
βιβλίων: Βούληση
και ήχος. Η μεταφυσική της μουσικής
στη φιλοσοφία του Σοπενχάουερ (Εστία,
2004), Εθνικισμός και
λαϊκισμός στη νεοελληνική μουσική
(Ίδρυμα Σάκη Καράγιωργα, 2011), Βασικές μέθοδοι ενορχήστρωσης (Νικολαΐδης,
2006), Η μουσική
στη νεότερη φιλοσοφία (υπό
δημοσίευση). Έχει δημοσιεύσει πάνω
από σαράντα κείμενα σε περιοδικά,
συλλογικούς τόμους και τόμους
πρακτικών συνεδριών, με θέματα
σχετικά με τη φιλοσοφική αισθητική
της μουσικής, τη γενική αισθητική και
προβλήματα αισθητικής και
ιδεολογίας της νεοελληνικής
μουσικής, καθώς και τις πρώτες
σχολιασμένες ελληνικές μεταφράσεις
των κλασικών κειμένων του Hegel (Η αισθητική της μουσικής, Εστία, 2002), του E. Hanslick (Για
το ωραίο στη μουσική, Εξάντας, 2003)
και του Schopenhauer (Εστία, 2004).
Την περίοδο αυτή η έρευνά του
επικεντρώνεται σε ζητήματα
αξιολογίας και φιλοσοφικής
ανθρωπολογίας της μουσικής. Ως
αρχιμουσικός, αριστούχος απόφοιτος
του Κρατικού Κονσερβατορίου της
Αγίας Πετρούπολης (Ρωσία), έχει
συμπράξει με τις κυριότερες
ορχήστρες της Αθήνας. Ως κιθαριστής,
αριστούχος απόφοιτος του Εθνικού
Ωδείου και μαθητής του Δ. Φάμπα, έχει
βραβευτεί σε διεθνείς και
πανελλήνιους διαγωνισμούς και
ηχογραφήσει τέσσερις συνολικά
δίσκους βινυλίου και ακτίνας.
Κώστας
Τσούγκρας
Ο συνθέτης-μουσικολόγος Κώστας
Τσούγκρας γεννήθηκε στο Βόλο το 1966.
Σπούδασε πιάνο, ακορντεόν και
θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο Βόλου.
Συνέχισε τις μουσικές σπουδές του
στη Θεσσαλονίκη (αντίστιξη, φούγκα
και σύνθεση στην τάξη του Χρήστου
Σαμαρά). Είναι απόφοιτος του Τμήματος
Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, στο οποίο
και ολοκλήρωσε υπό την επίβλεψη του Δ.
Γιάννου τη διδακτορική του διατριβή
πάνω στα 44
κομμάτια για πιάνο του Γ.
Κωνσταντινίδη. Είναι επίκουρος
καθηγητής συστηματικής
μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών
Σπουδών του ΑΠΘ, μέλος της Ένωσης
Ελλήνων Μουσουργών, της ESCOM και της Society for Music Theory και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού
της ΕΕΜΕ Μουσικοπαιδαγωγικά.
Ιωάννης
Φούλιας
Λέκτορας
«Συστηματικής
Μουσικολογίας. Θεωρίας της Μουσικής (18ου-19ου
αιώνος)» στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών
του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών (προσωπική
ιστοσελίδα:
http://users.uoa.gr/~foulias).
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976.
Μαθήματα μουσικής ξεκίνησε το 1989 στο
Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, απ’ όπου
έλαβε τα πτυχία Αρμονίας (1994),
Αντιστίξεως (1996), Φούγκας (1998) και
Πιάνου (1998). Το 1994 εισήχθη στο Τμήμα
Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου
Αθηνών, από το οποίο απεφοίτησε ως
αριστούχος το 1999 και στο οποίο
υποστήριξε επιτυχώς την διδακτορική
του διατριβή στην μουσικολογία το 2005 (Αργά
μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική
περίοδο. Συμβολή στην εξέλιξη των
ειδών και των δομικών τύπων μέσα από
τα έργα των Haydn, Mozart και Beethoven).
Είναι μέλος της
Συντακτικής και της Επιστημονικής
Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία
καθώς και των αντίστοιχων
επιτροπών του περιοδικού Μουσικολογία.
Έχει επίσης συμμετάσχει στο διεθνές
ερευνητικό πρόγραμμα RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale / Retrospective Index to Music Periodicals, 1800-1950), σε επιστημονικές
ημερίδες και διεθνή συνέδρια, έχει
δημοσιεύσει πρωτότυπα άρθρα και
μεταφράσεις σε μουσικολογικά και
μουσικά περιοδικά καθώς και σε άλλες
επιστημονικές εκδόσεις, και έχει
συνεργασθεί επί σειρά ετών με τον
Τομέα Εκδόσεων του Οργανισμού
Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και την
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ως συντάκτης
σημειωμάτων σε προγράμματα
συναυλιών. Έπειτα από
την κυκλοφορία δύο βιβλίων σε δική
του μετάφραση στα ελληνικά (Nicholas Cook, Μουσική: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε,
Ελληνικά Γράμματα – Το
Βήμα, Αθήνα 2007, και Κωνσταντίνος
Φλώρος, Gustav Mahler –
Οραματιστής και δυνάστης.
Προσωπογραφία μιας προσωπικότητας, Νεφέλη, Αθήνα
2010), η πρωτότυπη μελέτη του με τίτλο Οι
δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη
Μητρόπουλου: Από τον ύστερο
ρομαντισμό στην Εθνική Σχολή
Μουσικής δημοσιεύθηκε το 2011 από
τον εκδοτικό οίκο «Παπαγρηγορίου –
Νάκας».
Στα
ερευνητικά του ενδιαφέροντα
συγκαταλέγονται τα ακόλουθα πεδία:
θεωρία των μουσικών μορφών (από τον 18ο
έως τον 21ο αιώνα), εξελικτική θεώρηση
ειδών και μορφών της ενόργανης
μουσικής στο μπαρόκ, τον κλασσικισμό
και τον ρομαντισμό, μορφολογία και
μουσική ανάλυση.
Κώστας Χάρδας
Ο
Κώστας Χάρδας από το 2009 είναι λέκτορας
στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.
στον τομέα της Συστηματικής
Μουσικολογίας με έμφαση στη μουσική
θεωρία και ανάλυση. Σπούδασε πιάνο και
ανώτερα θεωρητικά στο Αθηναϊκό Ωδείο
και συνέχισε τις σπουδές του στην
Αγγλία με υποτροφία της Ακαδημίας
Αθηνών. Είναι αριστούχος απόφοιτος
του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ.,
κάτοχος του τίτλου Master in Performance and Related Studies από το
Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (1997), ενώ το
2006 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του
διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Surrey. Τα πεδία έρευνας των ανακοινώσεων και
των άρθρων του είναι η ανάλυση και
θεωρία της μουσικής, η νεοελληνική
μουσική και η μουσική του δέκατου
ένατου και του εικοστού αιώνα. Ήταν
μέλος της οργανωτικής επιτροπής του
Διεθνούς Συνεδρίου «Beyond the Centres: Musical Avant Gardes since 1960» (Θεσσαλονίκη
2010). Επιμελήθηκε την έκθεση «Γιάννης Α.
Παπαϊωάννου, ο Συνθέτης, ο Δάσκαλος:
Αναζήτηση και Πρωτοπορία» (2004) για το
Μουσείο Μπενάκη και επιμελήθηκε και
συμμετείχε ως συγγραφέας στη
συλλογική έκδοση που κυκλοφόρησε με
αφορμή την έκθεση. Εργάζεται για τις
κριτικές εκδόσεις έργων του
Παπαϊωάννου για τον εκδοτικό οίκο
Φίλιππος Νάκας. Η μονογραφία του The
music for solo piano of Yannis A. Papaioannou up to 1960: Αn
analytical, biographical and contextual approach
κυκλοφόρησε
το 2010. Την ακαδημαϊκή χρονιά 2011-2012
δίδαξε στο Ελεύθερο Εργαστήρι
Μουσικής Παιδείας της Μεγάλης
Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας «Λίλιαν
Βουδούρη».
Ως
πιανίστας εμφανίστηκε σε ρεσιτάλ και
συναυλίες μουσικής δωματίου στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αγγλία: Steinway Hall, St Martin in the Fields, κ.α., Τσεχία: Palfy Palace) και είναι
μέλος του συνόλου Piandemonium.
Αυτή την εποχή ολοκληρώνει την
ηχογράφηση έργων για σόλο πιάνο και
μουσικής δωματίου του Γ. Α.
Παπαϊωάννου για την εταιρία Naxos. Έχει συνθέσει μουσική για
θεατρικές παραγωγές.
Βάλια
Χριστοπούλου
Η
Βάλια Χριστοπούλου είναι διδάκτωρ
μουσικολογίας (Πανεπιστήμιο Αθηνών,
2009), πτυχιούχος του Τμήματος Γαλλικής
Γλώσσας και Φιλολογίας του
Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και του
Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ιδίου
πανεπιστημίου. Σπούδασε πιάνο (Εθνικό
Ωδείο, δίπλωμα, 1995) και ανώτερα
θεωρητικά (Εθνικό Ωδείο, πτυχίο
αρμονίας, 1994, και Ωδείο Ατενέουμ,
πτυχίο αντίστιξης, 1997). Συμμετείχε ως
επιστημονικός συνεργάτης σε
ερευνητικό πρόγραμμα του
Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα “Κατάρτιση
corpus των
μουσικοκριτικών σημειωμάτων του
Μίνου Δούνια” και υπεύθυνο τον
καθηγητή κ. Απόστολο Κώστιο. Από το 1996
έως το 1998 εργάστηκε στη Μεγάλη
Μουσική Βιβλιοθήκη “Λίλιαν Βουδούρη”.
Ανέλαβε την επιστημονική επιμέλεια
της έκθεσης “Γιώργος Σισιλιάνος – Ο
συνθέτης στην πρωτοπορία της
σύγχρονης μουσικής” (Μουσείο
Μπενάκη, 2007). Έχει συμμετάσχει σε
επιστημονικά συνέδρια και έχει
δημοσιεύσει άρθρα και σημειώματα
προγραμμάτων. Το 2011 εκδόθηκε το
βιβλίο της Κατάλογος Έργων Γιώργου Σισιλιάνου (Παπαγρηγορίου
– Νάκας). Είναι καθηγήτρια στο
Μουσικό Σχολείο της Παλλήνης.
|