αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 31
(Φθινόπωρο 2017)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Θύμιος Ατζακάς

 

O Θύμιος Ατζακάς είναι μουσικός, συνθέτης, παραγωγός, διδάκτορας του Τμήματος Πολιτισμικής Επικοινωνίας και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, και επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μουσικής Τέχνης και Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Από το 2001 ασχολείται συστηματικά με το ούτι και την εφαρμογή διαφόρων τροπικών μουσικών συστημάτων επάνω στη σύγχρονη μουσική γραφή, ενορχήστρωση και αφήγηση, καθώς και τον αυτοσχεδιασμό. Από το 1996 μέχρι σήμερα έχει παίξει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, ενώ επιμελήθηκε ή έλαβε μέρος σε εκατοντάδες μουσικές παραστάσεις σε Ευρώπη, Βόρειο Αφρική και Ιαπωνία. Ηχογράφησε και μαγνητοσκόπησε για την ελληνική ραδιοτηλεόραση, το WDR, την Deutsche Welle, το MDR, το Arte και το BBC. Έχει επιμεληθεί τέσσερις προσωπικές δισκογραφικές παραγωγές, ενώ είχε ενεργή συμμετοχή σε 18 δίσκους. Από το 2010 ερμηνεύει και δισκογραφεί σαν σταθερό μέλος του συνόλου παλαιάς μουσικής Ex Silentio. Από το 2006 είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς διοργάνωσης «Μουσικό Χωριό» (www.music-village.gr), που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στον Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου, καθώς και του καλλιτεχνικού forum «Το αβγό» στη Θεσσαλονίκη. Αποτέλεσμα της εργασίας αυτής, μέχρι σήμερα, είναι η υλοποίηση και τεκμηρίωση πάνω από 150 συμβιωτικών μουσικών εργαστηρίων, παραστάσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. O προσωπικός του δίσκος Udopia (2016, παραγωγή της γερμανικής δισκογραφικής εταιρείας Carpe Diem) βραβεύτηκε πρόσφατα στο πλαίσιο του Βραβείου Γερμανών Κριτικών Δίσκου (Preis der deutschen Schallplattenkritik), στην κατηγορία “Grenzgänge” (“Crossover”). Η διάκριση αυτή είναι μία από τις σημαντικότερες στην Ευρώπη όσον αφορά στη δισκογραφία.

 

  

Δημήτρης Γιάννου

 

Ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Γεννήθηκε στην Αθήνα, είναι πτυχιούχος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (1972) και διπλωματούχος βιόλας από το Ωδείο Αθηνών την ίδια χρονιά (από την τάξη του καθηγητή Τάτση Αποστολίδη). Έκανε ιδιωτικά μαθήματα ανώτερων θεωρητικών και σύγχρονων τεχνικών σύνθεσης με τον συνθέτη Γιάννη Α. Παπαϊωάννου (1968-1972). Συνέχισε πανεπιστημιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας (Ο. Δ. Γερμανίας) στην μουσικολογία, γλωσσολογία και φιλοσοφία. Το 1980 ανακηρύχθηκε Dr. Phil. στην μουσικολογία στο ίδιο πανεπιστήμιο.

Υπήρξε μέλος της Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (1980-1985) και για δύο χρόνια μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της. Από το 1985 υπήρξε καθηγητής ιστορικής μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Σχολή Καλών Τεχνών) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ως ένα από τα ιδρυτικά μέλη αυτού του πρώτου πανεπιστημιακού τμήματος μουσικών σπουδών στην Ελλάδα. Μ’ αυτή την ιδιότητα άσκησε πανεπιστημιακά και γενικότερα ακαδημαϊκά διοικητικά καθήκοντα από διάφορες θέσεις, όπως πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, κοσμήτορας της Σχολής Καλών Τεχνών, μέλος με διάφορες ιδιότητες του ΔΙΚΑΤΣΑ και του ΔΟΑΤΑΠ, κ.ά.

Δίδαξε επίσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και σε διάφορα ξένα πανεπιστήμια. Έχει συγγράψει μουσικολογικές επιστημονικές εργασίες που δημοσιεύτηκαν σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων, αλλά και ως αυτοτελείς δημοσιεύσεις. Είναι μέλος ελληνικών και διεθνών επιστημονικών ενώσεων και συνεργάτης διεθνών μουσικολογικών εκδόσεων και επιστημονικών σωμάτων.

 

  

Κώστας Καρδάμης

 

Ο Κώστας Καρδάμης (kardamis@ionio.gr) είναι μουσικολόγος και υπηρετεί ως επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με γνωστικό αντικείμενο την Ιστορία της Νεοελληνικής Μουσικής. Οι ερευνητικές δραστηριότητές του αφορούν στη μουσική της Ελλάδας των νεωτέρων χρόνων, ιδιαιτέρως εκείνης του 18ου και του 19ου αιώνα, καθώς και στην όπερα και το μουσικό θέατρο. Στα ερευνητικά ενδιαφέροντά του συμπεριλαμβάνονται, επίσης, η μουσική για σύνολα πνευστών, η όπερα και η διάδραση μουσικής, κοινωνίας και πολιτικής. Είναι μέλος του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, της συντακτικής ομάδας των περιοδικών Μουσικός Λόγος και Μουσικός Ελληνομνήμων, καθώς και της ελληνικής επιτροπής της RILM. Επίσης, είναι Γενικός Επιμελητής της σειράς Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής. Από το 2003 έχει αναλάβει την επιμέλεια του Αρχείου και του Μουσείου της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κερκύρας.

  

  

Αγγελική Σκανδάλη

 

Η Αγγελική Σκανδάλη, απόγονος παρασημοφορημένης οικογένειας της Κρήτης, διδάχθηκε πιάνο, μονωδία, θεωρητικά και ενοργάνωση μπάντας στο Ελληνικό Ωδείο, ανώτερα θεωρητικά στο Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης και σύνθεση στο Α.Π.Θ. Μαθήτευσε τη διεύθυνση ορχήστρας στο Ελληνικό Ωδείο και το Ωδείο Αθηνών. Αριστούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο University of Leeds με τον Emeritus Professor Julian G. Rushton. Είναι συγγραφέας του δίτομου έργου για την ιστορία της όπερας στην Ελλάδα. Επιστημονική συνεργάτης του Α.Π.Θ. από το 2008 και υποψήφια διδάκτωρ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2010. Είναι μέλος της Royal Music Association και της Ελληνικής Ιστορικής Εταιρείας. Από το 2015 είναι μέλος της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας.

  

 

Νέστωρ Ταίηλορ

 

Γεννήθηκε στη Μελβούρνη το 1963. Μετά το ξεκίνημα των σπουδών του στο Ωδείο Αθηνών, κοντά στον Γιώργο Διαμαντή και τον διακεκριμένο συνθέτη-ακαδημαϊκό Μενέλαο Παλλάντιο, σπούδασε σύνθεση στο Guildhall School of Music & Drama, με τους Francis Shaw και Robert Saxton, και στο Πανεπιστήμιο Royal Holloway του Λονδίνου, με τους John Woolridge και Peter Wiegold, όπου του χορηγήθηκε ειδική υποτροφία για εξαιρετική επίδοση. Είναι κάτοχος των τίτλων LGSM (σύνθεση) LGSM (χορωδιακή σύνθεση και ενορχήστρωση) και CAMS/GSMD (σύνθεση) του Guildhall School of Music, και των μεταπτυχιακών τίτλων M.Mus και M.Phil (σύνθεση) του Royal Holloway από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Είναι επίσης διπλωματούχος Διεύθυνσης Ορχήστρας (ALCM Conducting) του London College of Music.

Έργα του έχουν παρουσιασθεί στο Μ.Μ.Α., στο Μ.Μ.Θ., στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, στο Royal Festival Hall στο Λονδίνο, στο Kioi Hall στο Τόκυο, στο Θέατρο της Όπερας του Lübeck, στη Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Οδησσού κ.α. Έχει βραβευθεί για τις πιο κάτω συνθέσεις: Movements in the Dark, α΄ βραβείο στον Διαπανεπιστημιακό Διαγωνισμό Σύνθεσης στην Μ. Βρετανία (1995), με το Lindsay Quartet· β) “Πάνω σε μια χειμωνιάτικη ακτίνα”, για σύνολο δωματίου, διάκριση στον διεθνή διαγωνισμό σύνθεσης SPNM (1996)· γ) And then it is Dusk, για μεσόφωνο και οργανικό σύνολο, α΄ βραβείο στον Μεσογειακό Διαγωνισμό Σύνθεσης (2002)· δ) Ταξίδι με τον Έσπερο, α΄ βραβείο στον Β΄ Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου του 2004, ενώ ήταν προσκεκλημένος συνθέτης (composer in residence) στο Πανεπιστήμιο του Yale, ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright (2005-2006).

Συγγραφέας των βιβλίων H Αρμονία των Πυθαγορείων: Η μαθηματική έννοια της Αρμονίας στο μουσικό σύστημα των Πυθαγορείων (εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2000) και Η τεχνική του ντιβίζι στα έγχορδα – Πρακτικά και θεωρητικά συμπεράσματα (εκδόσεις Μ. Νικολαΐδης & Σία Ο.Ε., Αθήνα 2007), καθώς και μικρότερων μελετών.

Μεταξύ άλλων, έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής και ιδρυτής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του London College of Music στην Αθήνα (1998-2004), ενώ δίδαξε αρμονία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ., καθώς και μουσική ιστορία και αισθητική στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Στην Εθνική Λυρική Σκηνή εργάσθηκε ως γενικός καλλιτεχνικός σύμβουλος (2009-2016), ενώ σήμερα συνεργάζεται με τον ίδιο φορέα ως ενορχηστρωτής.

 

  

Ιωάννης Φούλιας

 

Επίκουρος καθηγητής «Συστηματικής Μουσικολογίας. Θεωρίας της Μουσικής (18ου-19ου αιώνος)» στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (προσωπική ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~foulias). Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Πραγματοποίησε μουσικές σπουδές στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας (πτυχία αρμονίας, αντιστίξεως, φούγκας και πιάνου, 1994-1998) και σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (πτυχίο το 1999 και διδακτορικό δίπλωμα το 2005, με διατριβή για τα Αργά μέρη σε μορφές σονάτας στην κλασσική περίοδο). Είναι μέλος της Συντακτικής και της Επιστημονικής Επιτροπής του περιοδικού Πολυφωνία καθώς και των αντίστοιχων επιτροπών του περιοδικού Μουσικολογία, συνάμα δε ιδρυτικό μέλος και Γενικός Γραμματέας της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Έχει συμμετάσχει στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα RIPM, σε επιστημονικές ημερίδες και διεθνή συνέδρια. Έχει επίσης δημοσιεύσει δεκάδες πρωτότυπα άρθρα, καθώς και μεταφράσεις βιβλίων (των R. Wagner, Κ. Φλώρου και N. Cook) αλλά και μικρότερων μελετών. Από τον εκδοτικό οίκο «Παπαγρηγορίου – Νάκας» κυκλοφορούν οι μονογραφίες του Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου: Από τον ύστερο ρομαντισμό στην Εθνική Σχολή Μουσικής (2011) και Οι συμφωνίες κατά τις οβιδιανές Μεταμορφώσεις του Carl Ditters von Dittersdorf: Συμβολή στην αποκατάσταση ενός έργου-σταθμού στην ιστορία της προγραμματικής μουσικής (2015). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εμπίπτουν στα ακόλουθα πεδία: θεωρία των μουσικών μορφών (από τον 18ο έως τον 21ο αιώνα), εξελικτική θεώρηση ειδών και μορφών της ενόργανης μουσικής στο μπαρόκ, τον κλασσικισμό και τον ρομαντισμό, μορφολογία και μουσική ανάλυση.

  

   

 
© 2002-2021 Περιοδικό Πολυφωνία