αρχ. σελίδασυντακτική ομάδατρέχον τεύχοςπροηγ. τεύχηαναζήτησηοδηγίεςεπικοινωνίαenglish

 

τεύχος 25
(Φθινόπωρο 2014)

περιεχόμενα

περιλήψεις

βιογραφικά

βιογραφικά

 

Νίκος Α. Δοντάς

 

Γεννήθηκε στη Βόννη και αποφοίτησε από τη Γερμανική Σχολή Αθηνών το 1980. Είναι διδάκτωρ μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, μουσικοκριτικός της εφημερίδας Η Καθημερινή από το 1995 και συνεργάτης της από το 1988, υπεύθυνος του Τομέα Δραματολογίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 2006, συνεργάτης του 29τομου εγκυκλοπαιδικού λεξικού Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), συνεργάτης του περιοδικού Ήχος και Εικόνα από το 1984. Έχει συνεργαστεί με τους τομείς εκδόσεων των Μεγάρων Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, καθώς και του Φεστιβάλ Αθηνών, έχει συμμετάσχει σε συνέδρια και έχει δώσει πλήθος διαλέξεων, ενώ ως παραγωγός ραδιοφώνου έχει συνεργαστεί με το Γ΄ Πρόγραμμα της ΕΡΑ, τον «Σκάι 100.4» και τον «Εν Λευκώ». Ως Αρχιτέκτων-Μηχανικός (ΕΜΠ, M.Sc. UCL, Λονδίνο) έχει συνεργαστεί με το γραφείο «Μάνος Περράκης και συνεργάτες» κατά το σχεδιασμό και την επίβλεψη της επέκτασης του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών, ενώ ως Επιμελητής Αρχιτεκτονικών Σχεδίων και Οπτικής Απόδοσης του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού είναι συγγραφέας και επιστημονικός υπεύθυνος έντυπης έκδοσης για την ελληνιστική πόλη Πριήνη της Ιωνίας (ΙΜΕ, 2001), η οποία μεταφράστηκε στα αγγλικά και εκδόθηκε από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις του Χάρβαρντ (HUP, 2005).

 

  

Κωνσταντίνος Μαυρογένης

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Ξεκίνησε σπουδές πιάνου με τον Βαγγέλη Κατσάμπα στο Ελληνικό Ωδείο, με τον οποίο έλαβε πτυχίο αρμονίας και δίπλωμα πιάνου (1992 και 1993 αντίστοιχα), ενώ συνέχισε τις σπουδές του στα ανώτερα θεωρητικά με τους Παναγιώτη Αδάμ και Ιωσήφ Παπαδάτο στο ωδείο Φίλιππος Νάκας (πτυχίο φυγής, 1996). Παράλληλα στράφηκε προς το κλασσικό τραγούδι, παίρνοντας μαθήματα από τη Μέχτχιλντ Σταματάκη και συνεχίζοντας τις σπουδές του με το Γιώργο Ζερβάνο, με τον οποίο έλαβε δίπλωμα μονωδίας το 2001.

Ως βαρύτονος έχει συνεργαστεί με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Αθηνών και τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, συμπράττοντας με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων και την Καμεράτα, ερμηνεύοντας έργα από την εποχή του μπαρόκ έως και τον 20ό αιώνα αλλά και σημαντικών ελλήνων συνθετών (Μ. Χατζιδάκις, Ν. Μαμαγκάκης, Γ. Μαρκόπουλος κ.ά.). Είναι μέλος του φωνητικού συνόλου παλαιάς μουσικής «Πολυφωνία», το οποίο έχει ηχογραφήσει με την FM Records όλα τα σωζόμενα έργα του κρητικού συνθέτη του 16ου αιώνα, Φραγκίσκου Λεονταρίτη.

Είναι απόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθώς και διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 

  

Σόλων Ραπτάκης

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1991. Το 2012 έλαβε δίπλωμα πιάνου από το Αττικό Ωδείο με καθηγητή τον κ. Διονύση Μαλλούχο, με βαθμό «Άριστα», πρώτο βραβείο και ειδική διάκριση (χρυσό μετάλλιο). Επιπλέον, έχει βραβευθεί σε πανελλήνιους μουσικούς διαγωνισμούς (Β΄ βραβείο στον Πρώτο Αραφήνειο Διαγωνισμό, Α΄ βραβείο στον Πρώτο Πανελλήνιο Διαγωνισμό της UNESCO). Παράλληλα, ολοκλήρωσε σπουδές ανώτερων θεωρητικών, λαμβάνοντας πτυχία Αρμονίας, Αντίστιξης και Φυγής. Το 2014 αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (κατεύθυνση Ιστορικής και Συστηματικής Μουσικολογίας), εκπονώντας πτυχιακή εργασία υπό την επίβλεψη του καθηγητή Ιωάννη Φούλια με τίτλο: «Η σονάτα για πιάνο στον πρώιμο ρομαντισμό: Συγκριτική μελέτη εναρκτήριων μερών από σονάτες για πιάνο της δεκαετίας του 1820». Ειδικεύεται στην ερμηνεία πιανιστικών έργων της ύστερης ρομαντικής περιόδου αλλά και της νεωτερικότητας μέχρι και τις μέρες μας, και συμμετέχει ανελλιπώς στις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών (Μουσικός Μάης) αλλά και του Δήμου Βύρωνα, όπου κατοικεί. Είναι καθηγητής πιάνου στο Αττικό Ωδείο.

  

  

Κωνσταντίνος Γ. Σαμπάνης

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964 και σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έλαβε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Όπερα από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διδακτορικό Δίπλωμα στην Ιστορική Μουσικολογία από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, με το θέμα Η όπερα στην Αθήνα κατά την οθωνική περίοδο (1833-1862) μέσα από τα δημοσιεύματα του Τύπου και τους περιηγητές της εποχής. Ασχολείται ειδικώς με την εισαγωγή, την υποδοχή και την εδραίωση της όπερας στα θέατρα του ελληνόφωνου χώρου κατά τον 19ο αιώνα. Εργάζεται ως φιλόλογος από το 1989, είναι παντρεμένος και έχει δύο ενήλικες κόρες.

  

  

Μάρκος Σκούλιος

 

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Είναι παντρεμένος και πατέρας ενός αγοριού. Τόσο σαν εθνομουσικολόγος όσο και σαν μουσικός, μελετά τις ανατολικές παραδόσεις επικεντρώνοντας στην μελωδική πολυτροπικότητα (οθωμανοτουρκικά και αραβικά Μακάμ, ινδικές Ράγκα, περσικά Νταστγκιά και βυζαντινή Οκταηχία). Μαθήτευσε δίπλα σε δασκάλους όπως οι Cinuçen Tanrıkorur, Ömer Erdoğdular, Ümit Gürelman, Murat Tokaç, Caner Şahin, Darius Tala’i, Rahim Khoshnawwaz, Bachalal Mishra, Santosh Mishra, Παναγιώτης Νεοχωρίτης και Λευτέρης Μητρόπουλος.

Ως μουσικός συμμετέχει από το 1994 μέχρι σήμερα σε πολλές συναυλίες και δισκογραφικές παραγωγές. Είναι δε ιδρυτής και συντονιστής του μουσικού εργαστηρίου Maye, το οποίο μελετά και ερμηνεύει επιλεγμένο ρεπερτόριο από τον ελλαδικό χώρο και τις παραδόσεις της εγγύς και μέσης Ανατολής. Τον Ιούλιο του 2006 προσκλήθηκε στην διεθνή συνάντηση εκτελεστών του νέι στο πλαίσιο του Jerash Festival της Ιορδανίας.

Ως δάσκαλος έχει διδάξει μαθήματα θεωρίας και μουσικής δεξιότητας στα όργανα νέι και ούτι, στο Μουσικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης καθώς και σε πολλά ωδεία και μουσικές σχολές («Εν Χορδαίς», Δημοτικό Ωδείο Νέας Ιωνίας κ.ά.). Κατά την περίοδο 2002-2005 ανέλαβε συντονιστής της διεθνούς ομάδας εργασίας για την θεωρία της μουσικής της Μεσογείου, στο πλαίσιο του έργου «MediMuses» που υλοποιήθηκε από τον οργανισμό «Εν Χορδαίς». Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του ετήσιου «Φεστιβάλ Ανατολικής Μουσικής» που διοργανώνει η «Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης».

Από το φθινόπωρο του 2003 ζει στην Άρτα και διδάσκει στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Έχει διδάξει μαθήματα τροπικής ανάλυσης και θεωρίας των Μακάμ, θεωρίας και πράξης της βυζαντινής ψαλτικής, μαθήματα πάνω στην λόγια μουσική της Ανατολής και τις μουσικές του κόσμου, τεχνικά μαθήματα ακουστικής και μουσικής πληροφορικής, καθώς και μαθήματα μουσικής δεξιότητας στο νέι και το ούτι. Παράλληλα δημοσιεύει επιστημονικές εργασίες και πραγματοποιεί διαλέξεις και σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πάνω σε θέματα που αφορούν τις μεγάλες ανατολικές παραδόσεις και την σχέση τους με ελληνικά μουσικά ιδιώματα (Πανεπιστήμια Aix en Provence, Γαλλία, και Yildiz, Τουρκία, ετήσιες συναντήσεις Μουσικών Σχολών της Μεσογείου στην Δαμασκό και την Γένοβα κ.ά.).

 

 

 
© 2002-2021 Περιοδικό Πολυφωνία